Når man begiver sig ud som iværksætter på egen hånd, har det både fordele og ulemper. Især når snakken falder på udbetaling af løn.

Når man er lønmodtager, er det arbejdsgiveren der står for ansvaret i forhold til at betale skatter, udbetale løn mm. Som selvstændig skal du selv sørge for at skatten bliver betalt, feriedagene bliver opsparet, lønnen bliver udbetalt rigtigt og meget mere. Alle disse faktorer kan tit og ofte skabe forvirring og dyre fejl, som man i en enkeltmandsvirksomhed ofte ikke har råd til.

Hvordan fungerer det så i praksis:
I en enkeltmandsvirksomhed kan du i princippet kun betegne virksomhedens overskud før skat som din løn. Hvis der intet overskud er, får du ingen løn. Der skal være styr på regnskabet i forhold til en grundig oversigt over indtægter og udgifter. Når alt dette er på plads kan du således finde frem til dit overskud. Derefter skal du trække omkring halvdelen fra i skat. Til sidst kan du trække det resterende overskud ud og betragte dette som løn. Husk du betaler skat af virksomhedens overskud og ikke de penge du trækker ud til dig selv!

Moms betaler du kun hvis du omsætter for mere end 50.000 om året. Dog skal man momsregistreres inden man når de 50.000 kr. i omsætning.

Du skal huske, at du selv skal ind på SKAT’s hjemmeside og registrere moms og hvor meget du regner med at lave i overskud om året. Når dette er registreret sender SKAT dig girokorts, hvilket er den måde selvstændige betaler skat på. Med disse girokort sørger du for at du får betalt din skat løbende på lige fod med en lønmodtager og at du så desuden undgår et skattesmæk når regnskabsåret er omme.

Vi håber du har fået svar på hvordan du får styr på udbetaling af løn i praksis når du er selvstændig. Du er desuden altid velkommen til at kontakte Optimizor for et godt råd, eller en hjælpende hånd.